Een cover die verleidt: lees mij!

Ziezo magazine is een blad voor een ziekenhuis, dat huis-aan-huis verspreid wordt onder alle inwoners in de omgeving. Tussen de overige kranten en post in, is het zaak om op te vallen en aan te spreken. Anders is de papierbak het trieste lot.  Een pittige taak voor de cover van een blad, die de boodschap moet uitdragen: lees mij, blader mij door, zoek dat artikel op! Nu zijn de meeste mensen nieuwsgierig, een leuke eigenschap waarop het goed inspelen is. De cover van de Ziezo ziet er zo uit:

 

Cover Ziezo

Een cover die me doet denken aan een brochure of studieboek, niet direct een magazine waarmee ik op de bank wil springen en eens lekker wegdromen in een tijdschrift. Het is dus op het eerste gezicht niet herkenbaar als een interessant tijdschrift, en dat is de eerste voorwaarde om de lezer te verleiden dit blad te lezen.

De restyling van de cover van dit blad zou er zo uit kunnen zien:

 

Nieuwe_Ziezo-cover

 

De belangrijkste reden waarom deze cover meer lezers zal verleiden het blad open te slaan, is dat de lezer het uitgangspunt vormt van de cover. Er staat geen man in een wit pak op (degene die in het ziekenhuis werkt) maar een ‘gewoon mens’ (degene die naar het ziekenhuis toegaat, de lezer dus).

Verder staan er verschillende koppen op de cover, in verschillende groottes, zodat de lezer een route aflegt over de cover. Hij bekijkt de foto, en dan de verschillende koppen.

‘Hoofdpijn’ is een vrij algemene kwaal waardoor veel mensen zich aangesproken zullen voelen. De ‘win een prijs’-kop spreekt kinderen aan, waardoor het blad wellicht even blijft liggen tot de kleurplaat is gemaakt. ‘Ik werd zo boos op de dokter’ is een quote van iemand uit de doelgroep, dus vanuit de lezer gedacht. ‘Wachten op een geliefde, tot ze geopereerd wordt’ is een vleugje drama, een leuke afwisseling met de nuchtere hoofdpijnkop.

Door de afwisselende koppen op de cover wordt de kans groter dat de lezer doorgaat naar het binnenwerk: de grootste hindernis is genomen!

Op de gerestylde cover is qua kleurgebruik gekozen voor groen en magenta, kleuren die bij de lente passen (dit is de uitgave van april). Een koele en een warme kleur spreekt meer aan dan het overwegend blauw en wit van de originele cover. Om een echt magazine-gevoel te krijgen zijn de koppen in verschillende lettertypen geplaatst, maar wel links uitgelijnd, zodat ze een eenheid vormen.

Een paar tips voor de vormgeving van de cover:
• Laat de cover meteen herkenbaar zijn als magazine (niet als brochure);
• Gebruik afwisselende koppen die nieuwsgierig maken;
• Zet iemand uit de doelgroep op de foto en niet de afzender;
• Let qua kleurgebruik op het seizoen.